“Øjeblikke med Satan”, novellesamling på Mellemgaard

 

Anmeldelse af John Chr. Jørgensen på Gucca:

  • starstarstarstarstar4/5af John Chr. Jørgensen d. 06/07/2016 – 15:43
    Diabolske variationer

    Da jeg så Else Cederborgs bog med Satan på forsiden, vidste jeg straks at baronesse Blixen ville dukke op et sted i den. Cederborg har beskæftiget sig professionelt med Blixen, og baronessen legede jo dristigt med Fanden. “Han er min satan” lød hendes frække anagram over Martin A. Hansen.
    Det kan godt være, at Cederborgs bog ikke er helt stueren, men det har været en ren fornøjelse at læse den. Hun har et sikkert greb om alle de diabolske variationer. Hun aktiverer en række litterære erindringer – også film (“Rosemary’s Baby”) – men gennem det hele har Cederborg sin egen tone, sit eget lette anslag, friskheden og farten fra eventyret og ugebladsnovellen, modsat Blixens gotiske labyrint, som Cederborg klogt afstår fra at genskabe. Der er satanisk godt humør over den bog. Der er både noget at tænke over og noget at grine af. Sikken masse morbide ideer samlet i ét bind! Det er læsestof, som man kan sidde og ryste i bukserne af i sommerhuset.

13346727_624770404344819_8720024518446738864_n1

Om Else Cederborg

For et par år siden blev jeg grebet af en skrive-raptus og begyndte at skrive og udgive fiktion, hvor jeg ellers før kun skrev faglitteratur. Det er blevet til adskillige bøger for bl.a. AuthorHouse og SAXO. Desuden har jeg udgivet fem ebøger på LULU.
Dette indlæg blev udgivet i Nye Udgivelser. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

